ЧОМУ ВИНИКАЄ ТУРБУЛЕНТНІСТЬ. ЩО ТАКЕ ТУРБУЛЕНТНІСТЬ?

      Комментарии к записи ЧОМУ ВИНИКАЄ ТУРБУЛЕНТНІСТЬ. ЩО ТАКЕ ТУРБУЛЕНТНІСТЬ? отключены

Слово турбулентність походить від латинського слова Turbulentus, що означає бурхливий, безладний. Це фізичне явище, при якому в потоці рідини або газу спонтанно виникають фрактальні і лінійні хвилі різних розмірів. Що до авіації, турбулентність представляє собою різного роду коливання літака, які виникають в результаті нисхідних та висхідних вихрових потоків вітру.

Звичайна бовтанка, що виникає при прольоті через деякі види хмар, безпечна. Літак спроектований так, щоб витримувати виникаючі при цьому перевантаження, і пасажири можуть відчути лише невелике погойдування. Сильна турбулентність, іноді відбувається в верхніх шарах атмосфери та може призвести до більш відчутної тряски в салоні. Тому пілоти при виявленні турбулентності включають табло «пристебніть ремені» і просять пасажирів зайняти свої місця.

ЧОМУ ВИНИКАЄ ТУРБУЛЕНТНІСТЬ?

Причин виникнення турбулентності дуже багато: завихрення від торців крил, нерівномірне прогрівання повітря, зустріч повітряних мас різної температури, і багато іншого.

Небезпечні завихрення повітря часто виникають в грозових хмарах. Їх добре видно на спеціальному локаторі в кабіні пілота, і, якщо є можливість, їх облітають. По краях грозового фронту теж є завихрення, але їх на локаторі не видно. Тому облетіти зону турбулентності не завжди можливо.

В ясному небі бовтанка теж виникає, але літак не завжди може змінити ешелон польоту через щільний трафік в небі. Між літаками потрібно ретельно витримувати певні інтервали щоб уникнути зіткнень.

З сильними вихрами вітру літаки також часто стикаються при зниженні. Для екіпажу розроблені нормативи параметрів польоту при бовтанці, і якщо вони виходять за межі, пілот змушений йти на запасний аеродром.

Ще однією причиною турбулентності можуть послужити струменеві течії. Це течії, швидкість яких різко змінюється як в горизонтальному, так і у вертикальному напрямках. Особливістю таких течій є те, що вони можуть тягнутися на кілька сотень тисяч кілометрів. Найчастіше їх можна зустріти біля сходу США.

Великою помилкою є те, щоб пов’язувати бовтанку з кваліфікацією та навичками пілота. Літак йде на автопілоті, і тільки при дуже сильній трясці, коли потрібна реакція пілота, пілоти беруть керування літака повністю в свої руки. Те, з якою силою буде трясти літак, більше залежить від його конструкції. Чим він більший і важчий, тим менше відчувається турбулентність.

ЧИ НЕБЕЗПЕЧНА ТУРБУЛЕНТНІСТЬ?

Багато людей, що страждають від аерофобії, бояться потрапити в зону турбулентності. Але фахівці заспокоюють: за 120 років історії авіації не відбулося жодної катастрофи, причиною якої була б, або могла б бути турбулентність.

Однак при сильній бовтанці є ризик отримати серйозні травми. Бували навіть випадки, коли пасажирів викидало з крісел, через удари об кути салону вони отримували удари і переломи. Небезпеку також представляють валізи, які можуть випасти з багажних відсіків, розташованих над кріслами. Щоб уникнути неприємних ситуацій, необхідно дотримуватися техніки безпеки і виконувати всі вказівки бортпровідників.